UX – Ontwerp in procenten

Het is vaker gezegd: UX ontwerp wordt maar moeilijk begrepen. Veel mensen voelen niet aan dat ontwerp van een moeiteloze gebruikerservaring niet moeiteloos gaat. ProcentenZo kreeg ik laatst nog van iemand te horen dat je bij ontwerp 80% hetzelfde kan gebruiken (“best practices”) en dat je dan 20% interactie design of usability bij kan doen UX – Ontwerp in procenten

ULAB

Concepttekeningen voor ULAB.

De UX Unicorn

Ik hoorde laatst de naam voor een UX designer die ‘alles’ binnen een bedrijf doet op het gebied van UX design: de UX unicorn. Laat ik deze blog eens kort houden: een bedrijf wat maar één iemand op het volledige UX spectrum inzet, is een bedrijf wat zich niet met UX design bezighoudt maar een De UX Unicorn

Volg de vos

Poster voor een prachtproject van Staatsbosbeheer.

UX – Storymapping

Ik ben momenteel veel bezig met storymapping. Dit is een mooie vorm om in teamverband wensen en oplossingen in kaart te brengen. Zie het als een backlog waarbij horizontaal wensen op procesniveau worden geordend en vertikaal de prioriteit wordt aangegeven. Zo’n storymap komt er dan zo uit te zien: De sessie Ten eerste; gebruik zoveel UX – Storymapping

UX – Over anders kijken

Ik wil het eerst even over koopgedrag hebben. Grofweg heb je twee basisinstellingen bij het kopen van een product: Je wilt er over nadenken Of je wilt dat helemaal niet De nadenkstand De eerste instelling heb je wanneer je ‘iets nieuws’ wil. Dan ga je actief aan de slag: je kijkt en je vergelijkt, je UX – Over anders kijken