UX – 404 pagina

Ik zocht deze week naar een pagina die niet meer bestond en kwam zo op de bekende 404-pagina uit. Dit voorbeeld is een uitstekend voorbeeld van alle fouten die je hierbij als bedrijf kunt maken:

  • Onduidelijke lay-out: de titel (‘404 pagina bestaat niet‘) is het minst duidelijk op heel de pagina en nog lelijk afgebroken ook.
  • Veel te veel irrelevante marketing informatie (Schrijf u nu in!, nieuws, achtergronden of blogs, u vind het hier!’)
  • Niet geschikt voor mobiel: de klant wordt gevraagd om de ‘navigatiebalk‘ of de zoekfunctie te gebruiken, maar deze zijn mobiel onzichtbaar.
  • Vakjargon: de gemiddelde mens weet echt niet wat een ‘navigatiebalk‘ is.

Gelukkig kan er wel contact met opgenomen worden.


Opschonen
Eerlijk is eerlijk, ik zou zelf ook de fout kunnen maken dat ik er niet aan denk dat de navigatie onzichtbaar is. De enige manier om er te komen, is via het hamburgermenu (de drie rode streepjes linksboven) maar dat woord kun je natuurlijk ook niet gebruiken. Eigenlijk is het best lastig om dat mobiel netjes te doen!

De beste optie is hier om niet indirect naar de navigatie te verwijzen, maar direct links in de tekst aan te bieden. Ik zou, als ik bij dit bedrijf zou werken, de bovenstaande pagina dan ook herwerken naar de eenvoudigere versie,

Een duidelijk gevalletje van ‘Less is more’. Er is nog wel één bedenking: je moet natuurlijk wel een zoekpagina hebben waar mensen direct kunnen zoeken (vaak is de zoekfunctie alleen in de topbalk beschikbaar). Wanneer dat niet zo is, zou ervoor gekozen kunnen worden om deze mobiel toch direct zichtbaar te maken.

Geplaatst in UX