Why Companies Need Novelists

UX en Service Design

UX – Content strategy en content marketing

UX en Service Design

Mijn vorige artikel ‘Content als cultuur’ was eigenlijk twee keer zo lang. Waarom? Omdat ik dolgraag een brug naar content strategie wilde maken. Ik had hem bijna, maar koos er toch voor om het er weer uit te halen. Kill your darlings, nietwaar?

Content Strategy vs Content marketing

In mijn zoektocht naar de juiste invalshoek, kwam er zelfs nog een thema bij: het verschil tussen ‘content marketing’ en ‘content strategie’ Dat laatste onderwerp krijgt online namelijk veel minder aandacht dan het eerste.

Maar soms moet je gewoon toegeven dat andere mensen het veel beter uit kunnen leggen, ik kwam het volgende artikel tegen wat er heel mooi op aansluit. How Content Strategy and Content Marketing Are Separate But Connected staat even stil bij de verwarring tussen de beide begrippen en geeft er meteen de goede definities bij. 

Gelezen? Dan wil ik verder nog verwijzen naar het prachtige artikel over content strategie uit 2007 van Rachel Lovinger; ‘The philosophy of data’. En voor wie meteen aan de slag wil; het artikel van usability.gov somt compact de basics op:

UXmatters – Journey maps

UX en Service Design

Even de aandacht vestigen op een lang, maar erg goed artikel over journey maps, of customer journeys of hoe je ook maar wil noemen: Journey Maps: Not the End of the Story op “UX Matters”.

5 voorwaarden
In het artikel staan vijf voorwaarden om een journey mapping sessie te laten slagen en vijf redenen waarom het kan mislukken. De twee belangrijkste voorwaarden voor succes zijn voor mij:

  1. Een bedrijf moet de mindset hebben om vanuit UX te willen denken en te handelen.
  2. Er moet al kwantitatieve en kwalitatieve informatie over de doelgroepen beschikbaar zijn, anders is er niets te ‘mappen’.

Samengevat: geen journey zonder data en voorbereiding.