User experience en service design

In mijn ontwerpwerk komen twee werelden samen. Als Service en User Experience designer weet ik veel van bedrijfsprocessen, softwaresystemen en hoe mensen zich gedragen. Als striptekenaar weet ik dat snel en efficiënt visueel te vertalen. Een plaatje kan meer vertellen dan twintig slides.

Maar ik schrijf ook graag over mijn vak:


Werkervaring


 

Journey Mapping

Journey mapping en blueprinting

Bij VGZ werk ik mee aan de drie centrale klantreizen. De klantreizen voor specifiekere processen zoals het afhandelen van zorgkosten breng ik op service design niveau, van klantactie naar front stage naar back stage met support.


Praatplaat

Workshops en klantonderzoeken

Ik organiseer zowel binnen als buiten de organisatie workshops met collega’s en klanten. Het kan gaan om klantinterviews voor journey mapping en service blueprinting of om design thinking workshops om snel met een groep mensen tot een relevant idee te komen


Screenshot prototype

Prototyping en wireframing

Ik heb jaren requirements in wireframes omgezet, maar heb mij vooral gespecialiseerd in prototyping om iteratief ontwerpideeën te kunnen testen. Daarvoor hebben we dan ook bij VGZ eind 2017 ons eigen usability lab opgezet.


Praatplaat

Procestekeningen

Een procestekening is een visuele weergave van hoe mens en systeem met informatie omgaan. Veel van deze tekeningen worden alleen als informatiedrager gebruikt, ze moeten niet ‘mooi’ maar eenvoudig te begrijpen zijn. Mijn ervaring als striptekenaar helpt daar enorm bij.


The Bias Project

UX blog

Ik blog al een aantal jaren over UX, service design en sinds 2017 over cognitieve biases. Lees alle UX artikelen of lees mijn reeks cognitieve biases.


Meer info? Bekijk mijn LinkedIn profiel